Cara Menghapus Aplikasi yang Pernah di Download di Playstore 2021

Cara Menghapus Aplikasi yang Pernah di Download di Playstore 2021
Sumber: detik.com
Cara Menghapus Aplikasi yang Pernah di Download di Playstore 2021, Pada setiap telefon Android, anda mesti menggunakan atau melalui Google Play Store ketika memasang aplikasi yang diinginkan. Terdapat begitu banyak pilihan aplikasi yang telah disediakan, kami hanya perlu memuat turunnya.

Tetapi suatu hari aplikasi yang sebelumnya dipasang melalui Google Play Store kami menyahpasang (dihapus) untuk beberapa sebab, seperti ruang memori atau penyimpanan telefon bimbit penuh atau mungkin kerana aplikasi itu tidak lagi digunakan, dan sebagainya.

Nah, ternyata Google Play Store masih ada atau ada menu yang mengandungi aplikasi yang telah kita pasang sebelumnya. Walaupun telah dicopot pemasangannya, aplikasinya masih ada di akaun Play Store kami. Jadi jika tidak dihapuskan, ia akan menambah panjang senarai.

Aplikasi yang kami pasang disimpan di menu Koleksi Google Play Store menggunakan akaun anda dan dapat dilihat kapan saja, selama anda menggunakan akun tersebut.

Mungkin bagi sesetengah orang ini adalah perkara privasi, jadi Play Store juga menyediakan fitur penghapusan, yang dapat dilakukan secara manual.

Sekiranya anda berhasrat untuk menghapusnya, dalam artikel ini kami akan memberikan tutorial. Lihat penjelasan di bawah.

A. Cara Menghapus Aplikasi yang Pernah di Download di Playstore 2021

Walaupun telah dihapus atau dicopot aplikasi ini tetap disimpan di menu Play Store Collection. Selagi kita menggunakan akaun atau e-mel, aplikasi masih disimpan di sana.

Inilah cara menghapusnya:

  1. Buka Google Play Store
  2. Tekan menu Akaun di sudut kanan atas
  3. Kemudian Pilih Urus Aplikasi & Peranti
  4. Seterusnya pilih Urus
  5. Kemudian pilih Kategori Aplikasi Tidak Dipasang
  6. Kemudian letakkan tanda centang dalam senarai aplikasi dan pilih Padam

B. Cara Menghapus Pencarian Di Play Store

Sekarang cara seterusnya adalah cara menghapus Carian Google Play Store. Apabila kita mengetik perkataan atau ayat di Play Store Search Column untuk mencari aplikasi, kata itu akan disimpan juga.

Sehingga ketika kita menekan Search Column itu akan muncul dalam bentuk kata-kata yang telah kita taip sebelumnya. Untuk menghapusnya, berikut adalah langkah-langkahnya:

  1. Buka Play Store
  2. Tekan Menu Akaun di Sudut Kanan Atas
  3. Kemudian pilih tetapan
  4. Akhbar Jeneral seterusnya
  5. maka pilihan Akaun dan peranti
  6. Tatal ke bawah dan ketik Hapus sejarah penyemakan imbas peranti
  7. Akhirnya pilih Hapus sejarah
  8.  Selesai

C. Cara Menghapus Aplikasi yang Dipasang melalui Play Store

Selain itu, melalui Play Store juga dapat digunakan untuk menghapus atau Menyahpasang Aplikasi yang dipasang dari sana.

Sebenarnya Uninstall Aplikasi juga boleh dilakukan melalui menu Settings di Android. Akan ada senarai semua aplikasi yang dipasang di telefon pada masa ini.

Namun, Menyahpasang Aplikasi melalui Play Store mungkin membuatnya sedikit lebih mudah, kerana Play Store hanya memaparkan aplikasi yang dimuat turun dari sana. Jadi lebih senang dicari.

Ini caranya:

  1. Buka Play Store
  2. Tekan Menu Akaun di Sudut Kanan Atas
  3. Pilih Urus Aplikasi & Peranti
  4. Tekan seterusnya Urus
  5. Akhirnya, sila periksa aplikasi yang akan dinyahpasang, kemudian pilih Padam
  6. Selesai

Sekarang ini adalah kaedah mudah mengenai cara menghapus aplikasi yang telah dimuat turun di Play Store, yang dapat dilakukan dengan mudah. Saya rasa tidak ada masalah setelah membaca tutorial di atas yang mana kami cuba menerangkan secara terperinci dan mudah difahami.

Sebab untuk menghapus aplikasi yang telah dipasang di Play Store mungkin disebabkan oleh alasan privasi. Jadi lebih baik jika dipadam.

Dan kita harus selalu menghapus Aplikasi yang terdapat dalam menu Koleksi ini secara berkala, kerana jika anda membiarkannya, senarai akan menjadi lebih panjang. Dan buat masa ini tidak ada cara untuk menghapusnya sekaligus. Jadi untuk penghapusan masih dilakukan secara manual alias satu persatu. Jadi, Cara Menghapus Aplikasi yang Pernah di Download di Playstore 2021, terima kasih dan semoga bermanfaat.

Next Post Previous Post