Cara Berkongsi Bandwith Indihome Tanpa Mikrotik


MASRANGER.COM - Memiliki sambungan internet dari Wifi adalah perkara yang sangat menyenangkan kerana kelajuan cenderung relatif stabil jika dibandingkan dengan kelajuan selular. Tetapi kadang-kadang terlalu banyak pengguna Wifi yang dapat menjadikan lebar jalur dan penggunaan rangkaian menjadi pertengkaran sehingga mengganggu kelajuan internet yang ada, terutama ketika kita bermain permainan dalam talian. Sekiranya anda tahu cara berkongsi lebar jalur Indihome tanpa proksi maka ini tidak perlu berlaku.

Baca juga: 

Sebelum membincangkan lebih lanjut, berikut adalah ulasan ringkas bandwith bagi anda yang tidak mengetahuinya. Secara sederhana, lebar jalur adalah jumlah penggunaan pemindahan data dalam bit / saat. Secara umum, unit lebar jalur adalah bit per saat atau biasanya disingkat bps. Jumlah lebar jalur menunjukkan kapasiti pemindahan data maksimum yang dapat dilakukan dalam satuan masa.

Cara Berkongsi Bandwith Indihome Tanpa Mikrotik Yang Perlu Anda Ketahui

Salah satu cara yang dapat digunakan jika jaringan Wifi Anda memiliki banyak pengguna adalah dengan membagi kapasiti lebar jalur yang dimilikinya. Secara umum, pembahagian ini boleh dilakukan dengan menggunakan proksi. Tetapi jika anda ingin mengetahui cara berkongsi lebar jalur Indihome tanpa proksi, berikut adalah alternatif yang boleh digunakan.

1. Menggunakan Halaman Konfigurasi Modem

Sekiranya anda ingin berkongsi bandwith internet anda tanpa menggunakan aplikasi proksi, maka salah satu cara yang dapat diambil adalah dengan menggunakan halaman konfigurasi modem yang anda miliki. Untuk melakukan ini, anda boleh melakukannya dengan menggunakan komputer riba / pc atau telefon pintar yang sudah disambungkan ke sambungan Wifi atau LAN Indihome anda.

Sebagai gambaran, berikut adalah beberapa langkah yang boleh anda gunakan untuk berkongsi bandwith melalui halaman konfigurasi modem anda.

  • Anda boleh menaip Alamat IP dalam bentuk 192.168.1.1 di penyemak imbas yang anda gunakan.
  • Sekiranya ada, anda boleh log masuk dengan memasukkan nama pengguna dan kata laluan dari modem anda.
  • Langkah seterusnya adalah anda dapat memilih menu "Basic".
  • Sekiranya demikian, anda boleh menukar SNM ke SSID dalam tetapan Jenis QoS.
  • Kemudian Anda dapat mengklik menu "Kirim" atau juga "Terapkan".
  • Kemudian anda boleh memasuki menu Pilih SSID di bahagian Tetapan SSID pada halaman papan pemuka modem.
  • Sila pilih SSID 2 dan periksa bahagian Aktifkan SSID.
  • Lakukan batasan lebar jalur dengan menetapkan bilangan Pelanggan Maksimum.
  • Anda boleh memasukkan nombor 5 di ruangan Priority. Jika sudah, pilih "Kirim" atau mungkin "Terapkan" bergantung pada pilihan yang muncul.
  • Anda boleh melakukan langkah yang sama untuk membuat tetapan pada SSID 1. Tetapi untuk SSID 1, sila masukkan nombor 7 di lajur Prioriti kemudian klik "Kirim" atau "Terapkan".

2. Menggunakan Perisian

Cara berkongsi bandwith Indihome tanpa proksi yang boleh anda lakukan seterusnya adalah menggunakan perisian. Sebenarnya terdapat banyak aplikasi atau perisian yang anda dapati untuk menguruskan perkongsian lebar jalur. Beberapa dari mereka yang boleh anda gunakan termasuk P2Pover, SoftPerfect Bandwidth Manager, NetLimiter, dan atau anda juga boleh menggunakan Selfish NET.

Untuk menggunakan perisian di atas agak mudah. Anda hanya perlu memasang dan mengikuti arahan seterusnya untuk dapat berkongsi kapasiti lebar jalur pada peranti yang anda miliki.

Itulah cara berkongsi bandwith Indihome tanpa proksi yang perlu anda ketahui. Sekarang dengan menggunakan beberapa cara mudah di atas, anda tidak perlu bingung lagi apabila anda ingin berkongsi kapasiti lebar jalur sambungan internet anda.

Next Post Previous Post