10 Cara Menabung, Auto Kaya

10 Cara Menabung, Auto Kaya - Menabung untuk anda, terutamanya pada usia muda, adalah pelaburan yang baik untuk masa depan. Sekiranya anda selalu mempunyai simpanan, maka untuk memenuhi keperluan yang tidak dijangka, anda tidak perlu bersusah payah dan melihat ke sana sini. Namun, ada banyak perkara yang menjadi halangan bagi anda sekiranya anda ingin berjimat dengan menyimpan, sudah tentu wang bulanan anda mesti dikurangkan. Oleh itu, anda akan merasakan bahawa menabung adalah beban bagi anda.

10 Cara Menabung, Auto Kaya

Beberapa petua dari 10 harian di bawah ini pasti dapat menolong anda berjimat dengan mudah tanpa beban.

1. Catat tabiat anda dalam sebulan

Menabung tidak memerlukan banyak wang. Sekiranya anda benar-benar mahu berjimat, sangat mudah, selagi perbelanjaan anda kurang dari pendapatan anda. Sebelum anda memutuskan perbelanjaan mana yang harus dijimatkan, anda harus tahu bagaimana kebiasaan anda dalam menghabiskan wang setiap bulan.

Untuk itu, cubalah mulai bulan depan untuk mencatat perbelanjaan harian, mingguan dan bulanan. Gunakan buku kecil yang senang dibawa kemana-mana. Jangan terkejut jika ternyata kebiasaan kopi, yang hanya Rp 25.000 per minggu, sebenarnya bisa mencapai Rp. 2 juta setahun. Sekiranya anda menjumpai barang seperti ini, maka jimatkan wang dengan membuat kopi anda sendiri atau biasakan membawa sebotol air ke mana sahaja anda pergi. Begitu juga dengan perbelanjaan lain, untuk membeli pakaian, tunggu saja bila ada JUALAN dan tentukan had anggaran yang boleh digunakan ketika berbelanja.

2. Ketepikan wang untuk anda

Ketepikan wang anda pada awal wang sebelum anda menggunakannya kemudian sebelum membayar perkara lain seperti membayar elektrik, air dan ansuran. Tetapkan matlamat jangka panjang dan kerap menyimpan wang anda dalam simpanan atau pelaburan.

Sekiranya anda terbiasa berbelanja dan hanya berusaha menabung setelah ada wang yang tersisa pada akhir bulan, maka umumnya tidak ada banyak wang yang tersisa di akaun anda.

Jangan beri peluang untuk menjadi boros, menyiapkan dana usia tua, dana kecemasan, dan dana kolej dengan cara pemindahan automatik. Pada akhir setiap bulan anda akan berasa gembira kerana anda telah menyimpan sesuatu untuk masa depan.

3. Tetapkan tarikh atau tanggal yang tepat

Sesuaikan gaji anda untuk menentukan tarikh untuk mengetepikan dana, tetapi bagi anda yang menerima upah / gaji setiap dua minggu, kemudian tentukan salah satu dari dua tarikh tersebut untuk mengetepikan dana yang akan disimpan. Sekiranya anda seorang usahawan, tetapkan tarikh pada pertengahan bulan apabila anda tidak membayar bil.

4. Bayar hutang anda

Melunaskan hutang dengan segera adalah salah satu kaedah terbaik untuk mempercepat simpanan anda. Ini kerana faedah pinjaman lebih tinggi daripada faedah simpanan.

5. Jaga disiplin anda

Setelah hutang dilunaskan, kemudian teruskan menyisihkan dana setiap bulan menjadi simpanan, lebih baik lagi jika terdapat pengeluaran automatik untuk dimasukkan ke dalam pelaburan.

6. Memotivasikan diri

Tentukan apa yang anda mahukan (Sofa Baru, Pakej Percutian Keluarga, Teater Rumah) dan ketahui berapa banyak wang yang diperlukan, kemudian tentukan kaedah yang realistik seperti simpanan biasa selama enam bulan.

Letakkan gambar yang menunjukkan apa yang anda impikan di atas meja, bilik tidur atau dompet anda agar anda sentiasa ingat tujuan menabung. Oleh itu, setiap kali terdapat potongan atau godaan JUALAN di pusat membeli-belah, anda tidak mudah tergoda.

7. Buka akaun yang tidak boleh anda sentuh

Untuk pembelian yang lebih besar, seperti wang pendahuluan untuk rumah atau kereta, simpan perlahan dengan menggunakan deposit. Akaun ini umumnya mempunyai kadar faedah yang lebih tinggi daripada simpanan biasa, dan mempunyai jangka masa yang telah ditentukan. Dengan cara itu anda tidak dapat menyentuhnya ketika ada godaan untuk berbelanja, tetapi mereka masih boleh dikeluarkan dalam keadaan kecemasan.

8. Gunakan piggy bank untuk duit syiling anda

Wang dalam bentuk syiling sering dianggap tidak penting, walaupun jika dikumpulkan sesuai dengan pepatah "sedikit lama, ia memerlukan masa yang lama untuk menjadi bukit." Apabila balang atau piggy bank penuh, ia dapat meningkatkan jumlah simpanan anda atau boleh digunakan untuk keperluan seperti membeli buku nota kanak-kanak, hadiah kecil dan sebagainya. lain-lain.

9. Segera simpan / simpan bonus

Setiap kali anda menerima bonus atau hadiah secara tunai, wang tersebut segera dimasukkan ke dalam akaun simpanan. Wang ini bukan sebahagian dari pendapatan biasa anda, jadi jangan gunakannya untuk keperluan harian anda dan simpanlah. Sekiranya anda mempunyai hutang, gunakan dana ini untuk melunaskan hutang anda.

10. Biasakan hidup dengan berhemat

Terdapat banyak cara untuk menjimatkan wang tanpa menderita. Bawa makanan dan air minum dari rumah, gunakan pengangkutan awam, berhenti merokok, bercuti semasa musim rendah, manfaatkan potongan harga untuk mendapatkan barang yang anda "perlukan" lebih murah, dan banyak lagi.

Terima kasih kerana membaca 10 Cara Menabung, Auto Kaya. Semoga dengan petua di atas anda dapat penjimatan besar untuk masa depan anda.

Next Post Previous Post